«٢٥٨»أَ لَمْ‌ تَرَ إِلَى الَّذِی حَاجَّ‌ إِبْراهِیمَ‌ فِی رَبِّهِ‌ أَنْ‌ آتاهُ‌ اللّهُ‌ الْمُلْکَ‌ إِذْ قالَ‌ إِبْراهِیمُ‌ رَبِّیَ‌ الَّذِی یُحْیِی وَ یُمِیتُ‌ قالَ‌ أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ‌ قالَ‌ إِبْراهِیمُ‌ فَإِنَّ‌ اللّهَ‌ یَأْتِی بِالشَّمْسِ‌ مِنَ‌ الْمَشْرِقِ‌ فَأْتِ‌ بِها مِنَ‌ الْمَغْرِبِ‌ فَبُهِتَ‌ الَّذِی کَفَرَ وَ اللّهُ‌ لا یَهْدِی الْقَوْمَ‌ الظّالِمِینَ‌ 
آیا آن‌کس (نمرود)را که خداوند به او پادشاهى داده بود،ندیدى که با ابراهیم درباره‌ى پروردگارش محاجّه و گفتگو مى‌کرد؟زمانى که ابراهیم گفت:خداى من کسى است که زنده مى‌کند و مى‌میراند،او گفت:من هم زنده مى‌کنم و مى‌میرانم.ابراهیم گفت:خداوند خورشید را از مشرق مى‌آورد،پس تو(که مى‌گویى حاکم بر جهان هستى،)خورشید را از مغرب بیاور.(در اینجا بود که)آن مرد کافر مبهوت و وامانده شد.و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمى‌کند. نکته‌ها: 
در آیه‌ى قبل خواندیم که خداوند ولىّ‌ مؤمنان است و آنان را از ظلمات خارج و به‌سوى نور مى‌برد،این آیه و آیات بعد نمونه‌هایى از ولایت خداوند و بیرون آوردن از ظلمات به نور را مطرح مى‌کند. 
در روایاتِ‌ تاریخى آمده است که نمرود از پادشاهان بابل بود و حکومت مقتدرانه‌اى داشت او با حضرت ابراهیم درباره‌ى خداوند مباحثه و مجادله کرد.وقتى حضرت ابراهیم گفت: 
پروردگار من آن است که زنده مى‌کند و مى‌میراند،او گفت:من نیز زنده مى‌کنم و مى‌میرانم. 
سپس دستور داد دو زندانى را حاضر کردند،یکى را آزاد نمود و دیگرى را دستور داد بکشند. 
وقتى ابراهیم علیه السلام این سفسطه و مغالطه را مشاهده کرد که این شخص چه برداشتى از زنده کردن و میراندن دارد و چگونه مى‌خواهد افکار دیگران را منحرف کند،فرمود:خداوند طلوع خورشید را از مشرق قرار داده است،اگر تو ادّعا دارى که بر جهانِ‌ هستى حکومت دارى و همه چیز در اختیار و تحت قدرت توست،خورشید را از مغرب بیرون بیاور!.آن موقع بود که نمرود مبهوت ماند و پاسخى جز سکوت نداشت. 
پیام‌ها: 
١-هرکس هرچه دارد از اوست.کافران نیز در دنیا از نعمت‌هاى او بهره‌مند مى‌شوند،ولى از آن سوءاستفاده مى‌کنند. «آتاهُ‌ اللّهُ‌» 
٢-قدرت و حکومت مى‌تواند عامل استکبار و غرور گردد. «آتاهُ‌ اللّهُ‌ الْمُلْکَ‌. أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ‌.» 
٣-توجّه به افکار عمومى و قضاوت مردم لازم است.گرچه پدیده‌ى حیات یکى از راههاى خداشناسى است و جواب نمرود صحیح نبود،ولى آن بحث‌ها و مجادله‌ها،افکار عمومى را پاسخ نمى‌گفت. «رَبِّیَ‌ الَّذِی یُحْیِی وَ یُمِیتُ‌» 
٤-مغالطه و سفسطه،ترفند اهل باطل است. «أَنَا أُحْیِی وَ أُمِیتُ‌» 
٥-حقّ‌،اگر منطقى و مستدل ارائه شود،بر باطل پیروز و حاکم است. «فَأْتِ‌ بِها مِنَ‌ الْمَغْرِبِ‌ فَبُهِتَ‌ الَّذِی کَفَرَ» ٦-در مباحثه‌ها از استدلال‌هاى فطرى،عقلى و عمومى استفاده کنید،تا مخالفِ‌ لجوج نیز مقهور و مبهوت شود. «فَبُهِتَ‌ الَّذِی کَفَرَ» 
٧-کافر ظالم است،زیرا به خود و مقام انسانیّت ظلم کرده است. «لا یَهْدِی الْقَوْمَ‌ الظّالِمِینَ‌» 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : خداوند ,الَّذِی ,ابراهیم ,زنده ,نمرود ,مبهوت ,ابراهیم درباره‌ى ,یَهْدِی الْقَوْمَ‌ ,زنده مى‌کند ,زنده مى‌کنم ,حضرت ابراهیم ,الْمَغْرِبِ‌ فَبُهِتَ‌ الَّذِی ,مِنَ‌ الْمَغْرِبِ‌ فَبُهِتَ‌ ,بِها مِنَ‌ الْمَغْرِبِ‌
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

جراحی زیبایی بینی GRAPHIC DESIGN جن چیست فروشگاه محمدجواد رضائی فروش سرویس خواب پلی یورتانی عصر شبکه و ارتباطات توماس اسپرت دنیای پارکت وارد کننده انواع پارکت و لمینت