«٢٥٦»لا إِکْراهَ‌ فِی الدِّینِ‌ قَدْ تَبَیَّنَ‌ الرُّشْدُ مِنَ‌ الْغَیِّ‌ فَمَنْ‌ یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ‌ وَ یُؤْمِنْ‌ بِاللّهِ‌ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ‌ بِالْعُرْوَةِ‌ الْوُثْقى‌ لاَ انْفِصامَ‌ لَها وَ اللّهُ‌ سَمِیعٌ‌ عَلِیمٌ‌ 
در(پذیرش)دین،اکراهى نیست.همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است،پس هرکه به طاغوت کافر شود و به خداوند ایمان آورد،قطعاً به دستگیره محکمى دست یافته،که گسستنى براى آن نیست.و خداوند شنواى دانا است. 
نکته‌ها: 
ایمان قلبى با اجبار حاصل نمى‌شود،بلکه با برهان،اخلاق و موعظه مى‌توان در دلها نفوذ کرد،ولى این به آن معنا نیست که هرکس در عمل بتواند هر منکرى را انجام دهد و بگوید من آزادم و کسى حقّ‌ ندارد مرا از راهى که انتخاب کرده‌ام بازدارد.قوانین جزایى اسلام همچون تعزیرات،حدود،دیات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منکر و جهاد،نشانه آن است که حتّى اگر کسى قلباً اعتقادى ندارد،ولى حقّ‌ ندارد براى جامعه یک فرد موذى باشد. 
اسلامى که به کفّار مى‌گوید: «هاتُوا بُرْهانَکُمْ‌ إِنْ‌ کُنْتُمْ‌ صادِقِینَ‌» ١اگر در ادّعاى خود صادقید،برهان و دلیل ارائه کنید.چگونه ممکن است مردم را در پذیرش اسلام،اجبار نماید؟ 
جهاد در اسلام یا براى مبارزه با طاغوت‌ها و شکستن نظام‌هاى جبّارى است که اجازه تفکّر را به ملّت‌ها نمى‌دهند و یا براى محو شرک و خرافه‌پرستى است که در حقیقت یک بیمارى است و سکوت در برابر آن،ظلم به انسانیّت است. 
مطابق روایات،یکى از مصادیق تمسک به«عروة الوثقى»و ریسمان محکم الهى،اتصال با اولیاى خدا و اهل‌بیت علیهم السلام است. 
رسول اکرم صلى الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمودند:«انت العروة الوثقى». ٢پیام‌ها: 
١-دینى که برهان و منطق دارد،نیازى به اکراه و اجبار ندارد. «لا إِکْراهَ‌ فِی الدِّینِ‌» 
٢-تأثیر زور در اعمال و حرکات است،نه در افکار و عقاید. «لا إِکْراهَ‌ فِی الدِّینِ‌» 
٣-راه حقّ‌ از باطل جدا شده،تا حجّت بر مردم تمام باشد.روشن شدن راه حقّ‌، با عقل،وحى و معجزات است. «قَدْ تَبَیَّنَ‌ الرُّشْدُ مِنَ‌ الْغَیِّ‌» اسلام دین رشد است. 
٤-دین،مایه‌ى رشد انسانیّت است. «قَدْ تَبَیَّنَ‌ الرُّشْدُ مِنَ‌ الْغَیِّ‌» 
٥-اسلام با استکبار سازش ندارد. «یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ‌» 
٦-تا طاغوت‌ها محو نشوند،توحید جلوه نمى‌کند.اوّل کفر به طاغوت،بعد ایمان به خدا. «فَمَنْ‌ یَکْفُرْ بِالطّاغُوتِ‌ وَ یُؤْمِنْ‌ بِاللّهِ‌» 
٧-کفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمى باشد.«یکفر،یؤمن»فعل مضارع نشانه‌ى تداوم است. 
٨-محکم بودن ریسمان الهى کافى نیست،محکم گرفتن هم شرط‍‌ است. «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ‌ بِالْعُرْوَةِ‌.» 
٩-تکیه به طاغوت‌ها و هرآنچه غیر خدایى است،گسستنى و از بین رفتنى است. 
تنها رشته‌اى که گسسته نمى‌گردد،ایمان به خداست. «لاَ انْفِصامَ‌ لَها» 
١٠-ایمان به خدا و رابطه با اولیاى خدا ابدى است. «لاَ انْفِصامَ‌ لَها» ولى طاغوت‌ها در قیامت از پیروان خود تبرّى خواهند جست. 
١١-ایمان به خدا و کفر به طاغوت باید واقعى باشد،نه منافقانه.زیرا خداوند مى‌داند و مى‌شنود. «وَ اللّهُ‌ سَمِیعٌ‌ عَلِیمٌ‌» 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ایمان ,براى ,ندارد ,اسلام ,طاغوت‌ها ,حقّ‌ ,تَبَیَّنَ‌ الرُّشْدُ ,الرُّشْدُ مِنَ‌ ,«قَدْ تَبَیَّنَ‌ ,«لاَ انْفِصامَ‌ ,حقّ‌ ندارد ,تَبَیَّنَ‌ الرُّشْدُ مِنَ‌ ,«قَدْ تَبَیَّنَ‌ الرُّشْدُ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پرسه Tim بارنگـ تولیدی کفی پایه کابینت 02155177539 Paris Saint Germain and Manchester City Dee کهفِ نور